دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازایابی آنلاین از تکنولوژی های روز مانند شبکه های اجتمایی و سایت ها برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده می کند از آنجایی که بیشتر نیمی از جمعیت کره ی زمین به اینترنت دسترسی داشته دارای اهمیت زیادی می باشد.

در دنیای امروز طبق آمار افراد برای رسانه های آنلاین نسبت به رسانه های آفلاین (مانند: تلویزیون و بیلبورد و ..) زمان بیشتری صرف می کنند و همچنین کاربران نسبت به رسانه های آفلاین بدبین شده اند.
بر اساس آمار جهانی در سال 2019 کاربران به طور میانگین 6 ساعت و 42 دقیقه را آنلاین سپری می کنند.

تاریخچه و دیجیتال مارکتینگ

اولین نقطه شروع دیجیتال مارکتینگ در سال 1971 بود زمانی که تاملینسون ایمیل را ابداع کرد
در سال 1990 با ورود اینترنت و توسعه پلتفرم وب 0/1 واژه دیجیتال مارکتینگ بیان شد و در سال 2014 اولین بنر قابل کلیک خریداری شد و 40 درصد از افرادی که بنر را مشاهده کرده بودند روی آن کلیک کردند
یاهو در سال 1995 راه اندازی شد و در یک سال 1 میلیون بازید کننده داشت موتور های جستجو راه اندازی شد واین تحولی در دیجیتال مارکتیگ بود
در سال 2000 با تولد آیفون و زیاد شدن کاربران اینترنت کاربران شروع به سرچ درباره ی کالا و خدمات کردند
در دهه 2000 و 2010 دیجیتال مارکتنیگ رشد و پیچیدگی های بیشتری پیدا کرد.با پدید آمدن شبکه های اجتماعی مانند facebook , linkedin , youtube ,.. در دهه 2000 میلادی مشتریان زمان بیشتری را انلاین سپری میکردند .
ویژگی های دیجیتال مارکتینگ:
مزایا واهمیت دیجیتال مارکتینگ :
-دسترسی جهانی:
محدودیت مکانی برای تبلیغات و معرفی کالا ندارید و میتوانید مشتریانی از سراسر دنیا داشته باشید و به راحتی کار خود را گسترش دهید
-هزینه کم :
برای تبلیغات آنلاین هزینه کمتری نسبت به تبلیغات آفلاین (مانند تلویزیون و بنرها و..) پرداخت می کنید. وهمچنین به علت اینکه بیشتر کارها با سیستم انجام می شود نیاز به نیروی کار کمتری هست و همین مورد نیز باعث کاهش هزینه ها می شود هزینه های مربوط به اجاره نیز کاهش پیدا میکند
-شناخت مخاطب :
با دیجیتال مارکتینگ می توان نیاز های مشتریان را شناخت و خدمات و کالاهایی برای پاسخ دهی به آن ها فراهم کرد و همچنین میتوان مشتری های بالقوه را شناسایی کرد و بیشتر روی آن ها سرمایه کنیم
-محدوده جغرافیایی:
با اطلاع از محدوده جغرافیای افراد میتوان نسبت به نوع کسب و کار و خدمات برای محدوده های مختلف تبلیغات مختلف و هزینه های مختلفی کرد مثلا برای کسب و کارهای کوچک مشتریان بالقوه آن ناحیه را شناسایی کرده و فقط برای آن افراد هزینه تبلیغات کرده
-امکان تحلیل و آنالیز و بهینه سازی:
با ابزارها و شاخص های تحلیلی میتوان به تحلیل و آنالیز میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، طریقه آشنایی هر کاربر، درگیری مشتریان با کالاها ، تاثیر تخفیف ها بر افزایش فروش ، دلایل عدم اعتماد کاربران و… پرداخت.اگر نیاز به تغییرات را مشاهده کردید میتوانید به راحتی این کار را انجام دهید و حتی موارد مختلف را امتحان و بررسی کرده و هرکدام نتیجه بهتری داشت همان را انتخاب کرده برعکس درتبلیغات افلاین شما هیچ گونه کنترلی روی اینکه چه افرادی را هدف تبلیغات خود قرار دهید ندارید و شما صرفا تیری در تاریکی انداخته اید و احتمال اینکه تبلیغ به دست مشتری شما برسد خیلی کمتر است.

معایب دیجیتال مارکتینگ:
-غیر ملموس بودن کالا و خدمات:
در دیجیتال مارکتینگ کاربر نمی تواند کالا را ببیند و آن را لمس و تست کند، این موضوع باعث ایجاد نگرانی در کاربر می شود.اغلب اوقات کاربران از این که کالایی که خریداری می کنند خراب و معیوب باشد و یا کیفیت ذکر شده را نداشته باشند میترسند.
-غیر قابل اعتماد بودن پرداخت آنلاین:
به علت وجود کلاهبردارها وهکرها کاربران به پرداخت های آنلاین سخت اعتماد می کنند و کمتر سمت خرید های آنلاین می روند. خرید های آنلاین در حال افزایش اند ولی بازهم مشتریان اعتماد کمتری نسبت به این نوع خریدها دارند.
-عدم توانایی برخی از افراد در کار با اینترنت و کامپیوتر:
برخی از مشتریان توانایی کار با اینترنت ندارند و به خاطر وابستگی دیجیتال مارکتینگ به کامپیوتر و نرم افزار به این افراد اجازه ورود کمتری را می دهد
-قطع و یا کند شدن اینترنت:
مشکلات قطعی و یا کند شدن سرعت اینترنت یکی دیگر از مشکلاتی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند و همین باعث می شود عده ای از کار با آن امتناع کنند.

ابزار های دیجیتال مارکتینگ:
1.بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو:
Seo مخفف عبارت search engine optimization است و مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی برای بهینه سازی است تا مخاطبان سایت شما را زودتر از سایت رقباتون ببینند و به رتبه های بالاتری در موتورهای جستجو دست پیدا کنند
2.شبکه های اجتماعی(social media) :
کاربران در مدت زمانی که انلاین هستند بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند به همین علت شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت هستند و راه اندازی کمپین های تبلیغایتی می تواند سود قابل توجهی برای صاحبان کسب و کار داشته باشد
3.بازاریابی ایمیلی (email marketing):
یکی از بهترین ابزارها برای ارتباط با مشتری ایمیل است و تنها با یک ایمیل میتوان خدمات و کالاهای خود را به افراد معرفی کرد و این کار بسیار کم هزینه است ومیتوان مشتریان بسیاری را مجاب به خرید کرد.
4.بازاریابی ویدئویی (video marketing):
یکی از بهترین ابزار در بازاریابی محتوا، ویدئو است زیرا نسبت به محتواهای دیگر تاثیر بیشتری روی کاربر می گذارد و بسیاری از افراد دیدن ویدئو را به خواندن متن های طولانی ترجیح می دهند
5. تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement):
این روش هزینه براست ولی دارای بازدهی سریع تری است.تبلیغات گوگل و تبلیغات کلیکی در سایت های پربازدید از این دسته هستند
6.بازاریابی درونگرا (inbound marketing) :
در این مدل بازاریابی فعالیت های شما به گونه است که مخاطب فکر می کند اون به سمت شما آمده و شما به سمت او نرفته اید

7.اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing):
افرادی که می توانند روی تصمیمات و رفتار افراد تائیر بگذارند اینفلوئنسر نامیده می شوند این افراد میتوانند تبلیغات سودمندی بکنند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لورم ایپسوم

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لورم ایپسوم

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لورم ایپسوم

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لورم ایپسوم

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لورم ایپسوم

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لورم ایپسوم